Op zoek naar een brandverzekering als huurder? Check hier je prijs.

Brandverzekering voor huurder: verplicht of niet?

Ja, in Vlaanderen en Wallonië is een brandverzekering afsluiten verplicht voor huurders. In Brussel of voor contracten die voor 2019 afgesloten zijn is een brandverzekering niet verplicht.

Toch is een brandverzekering afsluiten slim, ook als het voor jou niet verplicht is. Je bent als huurder wel verplicht om het appartement in de originele staat te houden Kosten aan een appartement of woning kunnen heel snel hoog oplopen. Met een brandverzekering ben je veilig.

Brandverzekering prijs voor huurder

De prijs van je brandverzekering voor een huurder hangt af van verschillende factoren.

  • De grootte.  Een grotere woning is duurder om te herstellen, dus je premie zal hoger zijn.
  • Leeftijd van het gebouw. Een oud gebouw loopt meer risico dan een volledig nieuw gebouw.
  • Materiaal. Als je huurwoning uit materiaal bestaat dat sneller ontbrandt, zoals hout, dan betaal je iets meer premie.
  • Adres. Gebieden die vaker last hebben van overstroming of andere natuurkrachten, betalen iets meer voor hun premie.

Wat dekt de Sure Home Insurance voor huurders?

Er zijn enkele bepalingen die je verplicht in je brandverzekering huurder moet hebben staan. Deze dekkingen vind terug je standaard in alle brandverzekeringen, ook wel woonverzekeringen genoemd.

  • Schade door brand. Deze dekking gaat vaak verder dan alleen brand. Ook roetschade, of bijvoorbeeld waterschade die veroorzaakt is om de brand te doven wordt gedekt. Brand kan op een korte tijd enorm veel schade aanrichten.
  • Waterschade. De meest voorkomende vorm van waterschade is door een lek. Die lek kan je vloer, muren of plafond helemaal naar de vaantjes helpen en je waterfactuur lelijk doen stijgen.
  • Schade tegenover anderen. Schade in jouw woning kan ook schade bij anderen veroorzaken. Denk aan een lek die doorsijpelt of een brand die overslaat. Dan kan jij verantwoordelijk worden gesteld voor die schade. Deze dekking komt dan tussen in de herstellingskosten

Behalve waterschade en brandschade, kan je brandverzekering nog heel wat andere risico’s dekken zoals stormschade of gevolgschade.

Op welke hulp kan ik rekenen van Sure Home Insurance na schade?

Sure Home Insurance gaat verder dan je alleen financieel bijstaan. Na ernstige schade kan je alle hulp gebruiken, daarom biedt deze brandverzekering je ook

  • Tijdelijke verplaatsing van de verzekerde inhoud
  • Reddings- en bewaringsmaatregelen
  • Telefonische inlichtingen
  • Tijdelijk logement bij onbewoonbaarheid (niet bij verhuur en niet als alleen de inhoud is verzekerd).

Huurderaansprakelijkheidsverzekering

De huurderaansprakelijkheidsverzekering is gewoon een duur woord voor je brandverzekering. Aansprakelijkheid betekent dat jij instaat voor iets, in dit geval dat jij moet zien dat schade aan de woning die je huurt wordt terugbetaald. Je brandverzekering komt tussen in die schade.

Wat is afstand van verhaal tegenover huurder?

Afstand van verhaal tegenover huurder betekent simpelweg dat de brandverzekering verhuurder geen vergoeding van jou eist. De verhuurder beloofd daar eigenlijk bij dat als er brandschade of waterschade voorkomt, dat hij niet bij jou persoonlijk komt aankloppen voor de kosten. Meestal betaal je dan als huurder een beetje mee aan die premie in je huurprijs.

Hou er wel rekening dat je sowieso nog wel verplicht bent om zelf nog een brandverzekering af te sluiten. Afstand van verhaal komt niet tussen in de kosten als de brand in jouw gebouw ook het huis van je buren beschadigt. Je eigen aansprakelijkheid naar andere toe is dus nog niet gedekt. Een brandverzekering blijft verplicht.

Wat met mijn spullen?

Wil je graag je spullen ook beschermen, dan heb je een inboedelverzekering nodig. Een inboedelverzekering voor huurders is niet wettelijk verplicht.

Je kiest zelf het bedrag waarvoor je jouw inhoud wilt verzekeren. De inboedelverzekering dekt je eigen spullen, zoals elektronica, meubel en kleding na schade. Je kan zelfs echt dure zaken zoals kunst of juwelen laten verzekeren. Als deze dan beschadigd worden, dan betaalt je inboedelverzekering je een deel van de aankoopprijs terug. Handig dus voor iedereen.

Ben ik beschermd tegen diefstal?

Een diefstalverzekering beschermt je als huurder tegen diefstal. Een diefstalverzekering is niet verplicht.

Die keuze is volledig aan jou. Speel je graag op veilig of heb je wel wat waardevolle spullen in huis die iemand met graaihandjes wil meenemen? Overweeg dan zeker een diefstalverzekering. Een diefstal verzekering is maar een kleine kost, maar je bent wel een pak veiliger. Sommige verzekeraars vragen wel dat je bepaalde voorzorgsmaatregelen neemt, zoals bijvoorbeeld een bepaald soort slot te gebruiken.

Wat te doen bij schade?

Sure is 24/7 bereikbaar voor je schademelding. We verwijzen hiervoor, indien van toepassing, naar je verzekeringstussenpersoon, waarvan u de contactgegevens kan terugvinden op de polis. Daarnaast kan je ook bellen op het nummer +32 2 407 78 10. Je kan ook mailen naar myclaim@nn.be

Bij een schadegeval moet je alle maatregelen nemen die nodig zijn om de omvang van de schade te beperken (bijvoorbeeld het plaatsen van een dekzeil over het beschadigde dak om verdere waterinfiltraties te voorkomen). Doe je dit niet en verergert daardoor de schade, dan kunnen wij de schadevergoeding beperken. Je mag geen wijzigingen aan het beschadigde goed aanbrengen die het onmogelijk of moeilijker maken om de oorzaken van het schadegeval te bepalen of de schade te ramen. Pleeg steeds overleg met ons. Wij kunnen je bij een schade helpen. De aangifte van een schade je moet elk schadegeval zo snel mogelijk en uiterlijk binnen 8 dagen – te rekenen vanaf het ogenblik waarop je er kennis van hebt – bij ons aangeven. De volgende schadegevallen moet je binnen de 24 uur – te rekenen vanaf het ogenblik waarop je er kennis van hebt – bij ons aangeven:

1. Een schadegeval met dieren.

2. Schade aan voedingswaren in een diepvriezer of koelkast. Doe je dit niet en verergert daardoor de schade, dan kunnen wij de schadevergoeding beperken. Wij zijn 24 uur per dag telefonisch bereikbaar voor je schademelding. Bel ons op het nummer +32 2 407 78 10. Je kunt eveneens mailen naar myclaim@nn.be
Na aangifte dient je onze instructies op te volgen. Indien u ons een offerte of een becijferde schadeclaim bezorgt, dan zullen wij bij een verzekerde schade ofwel ons akkoord tot herstelling geven ofwel een expert aanstellen.

Telefoon: +32 2 407 78 10.

Mail myclaim@nn.be

Documenten